Saturday, May 31, 2008

Beza lelaki n Pompuan

Jangan dipertikaikan andai korang sering merungut jika personaliti, perbuatan malahan gerak laku kita berbeza dengan pasangan kita. Memang sejak azali lagi perbezaan gender membuatkan kita tidak sama. Bagai langit dan bumi.

Lelaki dan pompuan memang diciptakan dengan pelbagai kelainan. Itulah tanda2 kebesaran'nya'. Kalau korang tak percaya mari kita lihat pada satu senario yang aku nak citer ni.

Apabila seseorang lelaki menyendiri, bolehlah disimpulkan bahawa dia tengah tertekan atau menghadapi masaalah.Pompuan pula kalau ada masaalah atau tertekan segala rahsia akan diceritakan. Kadang kadang pada orang yang tak sepatutnya dia cerita pun dia cerita.

Jika lelaki menyendiri mungkin dia ada tekanan kat tempat kerja atau ada masaalah pada kereta kesayangannya. Mana tahu juga disebabkan oleh beberapa kerenah orang pompuan yang menjadi penyebab dan memeningkan kepalanya. Boleh jadi, ada yang menyatakan bila lelaki menyendiri dan berdiam diri, biasanya disebabkan imejnya yang tergugat. Biarkan je untuk tempoh tertentu dan pompuan jangan 'gatal gatal' nak cuba pujuk. Kadang kadang lelaki hanya perlukan tempoh bertenang sebelum mengambil langkah seterusnya. Tapi selalunya orang pompuan tak faham dan selalu kelam kabut dengan menuduh lelaki macam2,ada gelfren lainlah,dah tak sayanglah dan bermacam kerenah yang menambahkan pening kepala lelaki.

Sebenarnya dalam tempoh lelaki banyak menyendiri tu,usahlah kaum pompuan risau sangat, ia sekejap jer. Emosi pada seorang lelaki sekejap jer, ia mudah reda dan hilang. Berbeza dengan wanita tatkala tertekan,emosi pompuan macam ombak. Ia mengambil masa yang lama untuk reda. Lelaki biasanya dapat menyesuaikan diri apabila keadaan ini berlaku tak macam pompuan yang cepat mengelabah.

Kenapa jadi camtu? Itulah bukti kekuasaan Allah. Dia menjadikan perbezaan yang ketara antara lelaki dan pompuan, agar apabila disatukan nanti, terjalinlah satu bentuk kekuatan lantaran saling sempurna menyempurnakan dan lengkap melengkapi. Masing masing memenuhi kekurangan masing masing.

Pada aku, pemikiran lelaki lebih bersifat makro iaitu melihat sesuatu secara keseluruhan sedangkan pompuan mempunyai penilaian yang mikro iaitu melihat sesuatu secara terperinci tulah yang kadang kadang jadi fussy sangat lebih lebih lagi kalau jadi boss kat pejabat. Disebabkan perbezaan pemikiran tu jangan hairan kalau lelaki boleh buat selamba dengan masaalah yang dirasakan berat oleh pompuan.

Lagi satu lelaki memang rimas dengan leteran dan cepat naik darah bila kena leter. Oleh itu orang pompuan kurangkanlah leteran korang tu. Leter sikit sikit dahlah jangan panjang panjang sangat. Abang rimas arrr...

2 comments:

Fizza said...

argghhh...lelaki jer yang betul..kadang kadang sikap pompuan yang mikro tu boleh jadi mikrofon..mikroorganisma..mikrobiologi...mcm mcm lagi mikro..jgn terkejut..kenapa leh jadi mcm tu...sebab pompuan ni fleksible...mcm mcm bole...

Anonymous said...

biasanya lelaki lebih ego..
jantan beb..