Friday, May 16, 2008

Kawan @ Kekasih







Hari ni aku nak bercerita pasal kawan atau kekasih, korang rasa mana lebih penting? Ada diantara kita, kaum lelakilah ni apabila dah dapat kekasih jer terus menghilangkan diri dari kawan kawan, kalau sebelum ni boleh lepak ngan kawan kawan minum sambil tengok bola ataupun gi main snuker sekarang sejak ber'awek' batang hidungpun susah nak nampak. Langsung tak dengar khabar berita. Persoalannya kat sini salahke mereka?



Yang mana harus diutamakan, kawan atau kekasih? Jawapan aku, kedua duanya.. macamana? Mudah jer..berkawan bukannya berdosa dan bercinta juga tidak salah. Untuk menjadi seorang kawan dan kekasih yang baik kita harus pandai membahagikan masa mengikut kepentingan masing2.

Biasanya sewaktu dalam kesusahan, kita akan mencari kawan bukannya kekasih. Begitu juga dalam masaalah keluarga dan peribadi kita lebih selesa berkongsi bersama kawan. Hanya segelintir yang dah lama berkasih dan kurang berkawan jer yang berkongsi masaalah dengan kekasih. Kawan kitapun juga mengharapkan perkara yang sama dari kita apabila ditimpa kesusahan. Jika kekasih kita betul2 sayangkan kita, dia tentu alkan faham tanggungjawab sebagai seorang kawan sejati.. Namun jika diwaktu yang sama kekasih kita juga bermasaalah jalan penyelesaiannya ialah mengharapkan bantuan rakan sejati yang lain pula.

Kawan dan kekasih tidak banyak bezanya, kita boleh berkawan dengan siapa saja tanpa mengira jantina, tetapi sebagai kekasih pastika dia dari jantina yang berbeza kalau sama jantina tu korang faham faham jela ek...

5 comments:

Anonymous said...

kan bagus kalau kekasih jugak bleh dijadikan sebagai kawan...baru bahagia je selalu ;)

Anonymous said...

kekasih juga bermula dari kawan pada mulanya..kawan juga boleh menjadi kekasih akhirnya..hehe

fatimah azzahra yahaya said...

assalamualikum wbt

Kita lebih senang bercerita sesuatu masalah dengan org yang kita percaya tidak kira samada seseorg itu kawan atau kekasih. Kawan yang baik adalah kawan yang sentiasa ada di sisi kita walau dalam apa jua keadaan.

Jie said...

kawan @ kekasih..
dua2 penting...biasalah kalau dah ada kekasih...byk masa diluangkan utk si buah hati...bukan senang tau..


kan merajuk lagi ke langkawi nnt, sapa susah...

Sipunat said...

Salam fatimah

Kawan yang baik adalah yang sentiasa disisi dalam apa jua keadaan, kekasih yang baik pulak camner yer..??

Hehe...Kujie cam tau tau jer kenapa aku ke Langkawi