Monday, May 12, 2008

Selamat Hari Jururawat untuk Jururawat Jururawat






Masih tak terlambat rasanya aku nak mengucapkan Selamat Hari Jururawat kepada sume jururawat di Malaysia sempena hari jururawat sedunia semalam. Lebih lebih lagi kepada Cik Misi yang merawat aku baru baru ni...hehe. Tima kasih ye wak kerana merawat saya..saya suka tengok awak, namer sape ek?? Bole kenal tak..

Bercerita pasal jururawat ni aku sebenarnya amat kagum dengan tugas diorang yang menjaga pesakit pesakit dengan tanpa rasa bosan dan bengang melayan kerenah pesakit yang berbagai tu..muka senyum jer walaupun penat. Memang sesuailah jururawat tu pompuan kan. Korang pernah bayangkan kalau jururawat kat hospital kaum lelaki..camnerlah agaknya ek?

Dalam bidang penjagaan kesihatan, jururawat adalah seseorang yang bertugas sebagai penjagaan profesional. Jururawat bertanggungjawab bagi keselamatan dan menyembuhkan mereka yang sakit teruk, penjagaan kesihatan bagi mereka yang sihat, dan menangani kecemasan dalam semua keadaan membahayakan nyawa dalam semua bidang penjagaan kesihatan.

Jabatan kejururawatan adalah [plan penjagaan jururawat, plan penjagaan], kadang-kadang memerlukannya bekerjasama dengan ahli fizik, ahli terapi, pesakit, keluarga pesakit dan rakan sejawat. Di united state dan united kingdom,latihan kejururawatan, seperti pakar klinik kerujuruwatan dan jururawat terlatih, diagnosis masalah kesihatan dan menentukan pengubatan dan lain-lain terapi. Jururawat akan membantu koordinat membantu menjaga pesakit yang dijalankan oleh ahli kesihatan yang lain seperti ahli terapi, pembantu perubatan terlatih, pakar pemakanan dan lain-lain. Jururawat akan menyediakan segala tugasan antara satu-satu jabatan contonya seperti dengan ahli terapi dan pakar jururawat.

Sedikit tentang sejarah Jururawat. Florence Nightingale, (12 Mei 1820 – 13 Ogos 1910), yang dikenali sebagai Wanita dengan Pelita, adalah perintis kepada kejururawatan. Dia juga terkenal sebagai ahli statistik.

Florence Nightingale dilahirkan dalam keluarga berada British di Florence, Itali dan membesar sebagai wanita yang menawan dan periang, yang mempunyai masa depan yang cerah. Didorong oleh apa yang dianggapnya panggilan tuhan, dia membuat keputusan memasuki bidang kejururawatan pada 1845. Keputusan ini menimbulkan kemarahan dan kesedihan keluarganya. Ini kerana pada masa itu, jururawat tidak mempunyai reputasi yang baik (kebanyakan jururawat adalah wanita miskin), dan wanita British dari keturunan berada sepertinya, dijangka menjadi isteri yang patuh.

Sumbangan Florence Nightingale yang paling terkenal adalah semasa Perang Crimea. Hatinya tersentuh mendengar berita penderitaan tentera yang tercedera dan terbiar dalam hospital yang kotor.

Bersama-sama dengan 38 jururawat lain, Florence Nightingale pergi ke Scutari (kini di terletak Istanbul). Dia menghidupkan kembali konsep penjagaan kebersihan hospital dan kaedah jagaan oleh jururawat. Dia memberi penekanan kepada pemerhatian teliti dan peka kepada keperluan pesakit.

Walau bagaimanapun, jumlah tentera yang meninggal di hospitalnya tidak menurun, sebaliknya meningkat. Kebanyakannya akibat jangkitan tifus, demam kepialu, penyakit Taun dan disenteri, dan bukan akibat cedera perang. Siasatan pada 1855 menyimpulkan kematian tersebut akibat kebersihan sekeliling (sanitasi) yang kurang baik. Florence Nightingale membantu pesakit-pesakit lebih selesa sebelum kematian mereka, tetapi gagal menyembuhkan mereka.

Florence Nightingale kembali ke England sebagai wira pada 7 Ogos 1857. Dia berpindah dari Buckinghamshire ke Piccadilly, London di mana dia jatuh sakit agak teruk pada 1896. Dia meninggal dunia pada 13 Ogos 1910. Penawaran pengebumian di Westminster Abbey telah ditolak oleh saudaranya, dan dia dikebumikan di tanah perkuburan St. Margaret Church di East Wellow, England.

8 comments:

Fizza said...

salam...sori lah sipunat..kalau nak tahu dah ramai sangat dah jururawat lelaki kat malaysia ni...atau orang panggil diorang male nurse..selamat hari jururawat....

Sipunat said...

Oh ye ke Cahaya..tak pernah nampak pun nurse2 lelaki ni dorg menyorok ker...

Anonymous said...

ooo..
aku tak tau lak ada hari jururawat nie..
adeh..

papepon
thanks kat nurse yg jaga aku dulu kat hkl..
hehe

Jie said...

setiap hari adalah hari yg istimewa..

suka nengok jururawat pelatih..comel2 je...

Anonymous said...

Kau tak tau menteil?? Akupun tak tau...huakakaka

YeLa Kujie..bab yang comel2 tu wat aku rasa taknak keluar dari wad tu..

Ismail Rasyada Amk said...

askum...bng cahaya....saya boleh kah sharing sebagai male nurse???kebetulan saya bekerja sebagai juru rawat kat hospital..utk blog saya di dapati di http://infougd.blogspot.com

Ismail Rasyada Amk said...

askum...bng cahaya....saya boleh kah sharing sebagai male nurse???kebetulan saya bekerja sebagai juru rawat kat hospital..utk blog saya di dapati di http://infougd.blogspot.com

Nursing Degree Online said...

Here’s wishing all our nurses a Happy Nurses’ Day! Nurses - they make a difference and what will we do without our dedicated nurses!

Cheers,
Nursing Degree Online